tyyyyyyyDzisiejszy poradnik poświęcimy napędowy transporterów taśmowych, które spotkać można praktycznie w każdej fabryce, a także w innych miejscach pracy. Rozbierzemy transporter na czynniki pierwsze i zobaczymy czego używa się do tego poruszania, a także co zrobić w sytuacji, gdy sprzęt ulegnie awarii lub odmówi posłuszeństwa z innych powodów. Zapraszamy serdecznie do lektury naszego poradnika.

Typowy transporter taśmowy napędzany jest niewielkim silnikiem elektrycznym prądy przemiennego, którego zasilać można z gniazdka 230 V. Silnik ma moc kilkuset watów, względnie ponad jednego kilowata. W przypadku dużych taśm, na których przenoszone mają być ciężkie produkty, przedmioty lub cokolwiek innego, stosuje się silniki o mocy nawet kilkunastu kilowatów, które pobierają zasilanie z sieci trójfazowej o napięciu 400 V. Jednakże silniki stosowane przy transporterach nie są typowymi silnikami z zewnętrzną przekładnią. Używane są za to tak zwane motoreduktory, a więc silniki już zintegrowane ze skrzynką przekładniową (reduktorem).

Dzięki zastosowaniu motoreduktorów znacznie zmniejsza się masa oraz wymiary całego urządzenia. Niemniej wadą jest fakt, że w razie uszkodzenia silnika lub przekładni, trzeba niestety wymienić całość. Dopiero w przypadku, gdy transporter taśmowy jest naprawdę duży i potrzebuje bardzo mocnego silnika, stosuje się klasyczne rozwiązania osobnego motoru oraz przekładni. Jednak jest to pewien ewenement, bo przenośniki wymagające aż takich parametrów pracy znajdują się w znacznej mniejszości. Wobec tego motoreduktor wystarcza, a za to czyni całe urządzenie mniejszym i lżejszym. Również sprawność stoi na wysokim poziomie, a więc praca taśmy nie zużywa nadmiernych ilości energii elektrycznej.

Mamy nadzieję, że dobrze wyjaśniliśmy na jakiej zasadzie działają przenośniki taśmowe, oraz napędzające je motoreduktory. W kolejnych poradnikach z tej serii poruszymy temat awarii, jakie często zdarzają się w tych maszynach, oraz które z nich możemy w szybki sposób naprawić samodzielnie, bez konieczności wzywania pomocy serwisowej bądź zawożenia całej maszyny do autoryzowanego serwisu producenta.